Chovateľská stanica Dlhá Roveň sa nachádza v malebnej dedinke Vyhne na Slovensku v Strednej Európe.
Chovom nemeckých ovčiakov sa zaoberáme dvadsať rokov.
Našou prioritou je chovať zdravých jedincov, ktorí majú dobré röntgeny panvových a hrudných končatín, dbáme na ich temperament a dobré povahové vlastnosti.
Všetci naši jedinci musia mať DNA.
Cieľom je dochovať anatomicky stavané zvieratá podľa medzinárodne stanovených štandardov, to znamená: stredná výška, dobrá sila, silná hlava, tmavé oči, dobrá pigmentácia.
Táto naša snaha sa vďaka spolupráci s chovateľmi z Nemecka (krajiny pôvodu tohto plemena) odzrkadľuje na úspechoch, ktoré sme dosiahli doma i v zahraničí.
Pôsobilo u nás niekoľko plemenníkov zo zahraničia (Gildo Robinson Park, Harro Schloss Runding, Quick Gletschertopf, Ory v. Haus Erlebach).
U nemeckého ovčiaka je najvyšším ocenením výberová trieda (VA).
Toto ocenenie (ako aj CAC, CACIB) obdržali naši psy vo viacerých krajinách.
Počas svojej existencie bola chovateľská stanica Dlhá Roveň niekoľkokrát ocenená ako najlepšia.
Psy z našej stanice pôsobia v celej Európe, v Rusku, na Cypre, v USA aj v Kuvajte.

Organizácia a udalosti v chove nemeckých ovčiakov
Základná organizácia Kynologický klub Lučenec si Vás dovoľuje pozvať na bonitáciu nemeckých ovčiakov.
- Dátum konania: 21. 03. 2026
- Začiatok: 08.00 hod
- Miesto konania: Kynologické cvičisko ZO KK Lučenec, ul.
Prezentácia:
- Dátum: 9.5.2026
- Čas: 7.00 - 8.00 hod.
- Miesto konania: štadión TJ VLM Pliešovce
- Bonitačný komisár: Mgr.
Predsedníctvo SÚCHNO Vás pozýva na Členskú schôdzu SÚCHNO, ktorá sa uskutoční dňa 21.02.2026 o 12,00 hod. v hoteli DIXON v Banskej Bystrici.
Tlačivo je dostupné na stránke www.suchno.sk v časti SÚCHNO-Dokumenty.

Legislatíva a administratíva v kynológii
Slovenská únia chovateľov nemeckých ovčiakov začala s distribúciou nového formátu krycieho listu (samo prepis) s podstatne zredukovanými údajmi oproti pôvodnému kryciemu listu.
Členský príspevok na rok 2026 je pre občanov SR vo výške 30,- €, pre zahraničných členov 50,- €.
Členský príspevok na rok 2026 je potrebné uhradiť najneskôr do 31.
Chceme upozorniť chovateľov na zákon Ministerstva pôdohospodárstva a rozvoja vidieka Slovenskej republiky č. 39/2007 Z. z. o veterinárnej starostlivosti, v znení zákona č. 184/2018 a Vyhlášku č.
Od 1. 2. 2024 vstúpila do platnosti nová smernica SKJ pre chránený názov registrovaného chovu.
Zmeny sa týkajú prevažne vybavovania nových žiadostí.
Upozornenie pre členov SKJ na povinnosti vyplývajúce pre majiteľov a chovateľov psov z vyhlášky 283/2020 MPaRV zo 6.
Váš plán výcviku nemeckého ovčiaka!
Diskusia o výcviku a správaní psov
Stopinko - Daun funguje 12 x áno, náhodne pri prechádzke 3 x vôbec.
Ja už nemám dobré skúsenosti s výcvikom psa u nejakého cvičiteľa, hovoril si dotyčný profesionál, výsledok bol taký, pes prejavoval známky strachu a všetko robil čo mal len zo strachu.
Lovec, možno som to nedopísal detailne.
Ak chcem duriča, ktorý by sa mal špecializovať na diviačiu zver, nebude pre mňa prvoradé to, aby som ho bral na spoločnú poľovačku.
Bude pre mňa najdôležitejšie brať ho so sebou čo najčastejšie von, naparsovať diviaky a dopriať mu, aby si ich prehnal, v ideálnom prípade pri psovi uloviť diviačiu zver.
Možný je aj opačný postup: postrieľanie a následne vypustenie psa a dostrieľanie diviačej zveri.
Tieto postupy nie sú z mojej hlavy, ale od ľudí, ktorí sú skúsenejší ako ja a majú to praxou overené.
Mne sa toto osvedčilo tak isto.
Ak mám v pláne ísť von na srnca, tak psa (duriča) nechávam doma.
Ak sa už bavíme o práci duriča, prehnanie, či už vysokej alebo inej raticovej, nie je považované za chybu.
Ak by všetky psy pracovali len na diviačej, mali by sme na SD len samé diviaciari a ak človek sleduje výsledky skúšok, zisťuje, že sa to tak nedeje.
Pýtaš sa na stavača, ale tu sú predsa kludy pred srstnatou či pernatou zverou a ak sa im človek venuje dostatočne od mladého veku, nemal by s tým byť problém + zvládnutý cvik "Daun".
Hľadal by som skôr dôvod, prečo ti štartuje za srnčím.
Nepíšeš, či je pes odvolateľný alebo neodvolateľný, ak sa pustí do preháňania zveri.
Čo sa týka cudzieho psa, snažím sa ľudí, ktorí chcú začať s psami pracovať v poľovníckej praxi, presvedčiť o tom, aby s nimi začínali už v mladom veku, pokiaľ sú psíky nepopísané knihy a nemajú naučené zlozvyky.
Ak mi príde majiteľ so psom, ktorý tento zlozvyk má, má niekoľko variant, ako to odstrániť, aj el. obojok.
No ak mám pravdu povedať, väčšina týchto ľudí to vzdá skôr, ako začali.
Ale to už je o ľuďoch, nie o psoch.
Ak si nájdeš niekedy čas, rád ti predvediem nejakých psov, aký je rozdiel, keď sa s nimi začalo v útlom veku a keď k nám pes prišiel ako ročný.
Stopinko, čítal som si tvoju radu ohľadom výcviku a aby mi pes neduril zver, ale nepochopil som asi správne tvoj postup výcviku.
Napríklad je spoločná poľovačka na diviaky, ako mám vysvetliť psovi, aby duril len diviačiu zver a nie aj ostatnú?
Podľa tvojej rady by som ho mal brať von len vtedy, keď idem na diviaky?
Potom mám maď. vyžlu, ktorá je vycvičená na No1.
Solimkenaj, práve že o poveloch to vôbec nie je.
Tie môžeš dávať slovensky či bulharsky, nohami či rukami.
Je to o rozdielnom prístupe medzi služobákom a poľovným plemenom.
STOPINKO neviem a nebudem sa hádať, ale stále sú to len psy!
Solimkenaj, ako si napísal - necvičil som žiadneho poľovného psa.
Ja som zas necvičil mnoho služobných, ale môžem porovnávať.
Medzi poľovným plemenom a služobákom je priepastný rozdiel.
Lowec, na tvoju otázku je jednoduchá odpoveď ohľadom nežiaduceho durenia zveri: cvičí sa presne tak, ako sa cvičilo predtým, ako do módy prišli el. obojky.
Hlavne so svojimi psami cvičia ich majitelia a tí si neprajú využívanie tejto pomôcky a tým pádom sa im musíme prispôsobiť.
To, čo robia cvičitelia psov, ktorí si berú psy na výcvik od majiteľa, je jedna vec, ďalšia, že my sa musíme prispôsobiť požiadavkám klienta.
Zatiaľ sa nám nestalo, mne konkrétne za tie roky, ani raz, že by mi pes vyletel na skúškach na poslušnosti kvôli nežiaducemu naháňaniu zveri.
Čo sa týka následkov na psov a el. obojka, už to tu bolo spomínané: el. v nesprávnych rukách urobí viac škody ako osohu.
Prial by som majiteľom, ktorí si sami takto domrvili psa, aby dostali tie el. impulzy počas zvyšku života, aby im to pripomínalo, že pok...li živého tvora.
Ak narazíš od nežiaduceho durenia srnčej pri duričoch, tak je na to jeden liek, ktorý mi poradil môj kamarát, dlhoročný kopoviar Štefan Cimbalík.
Strieľaj pri duričovi to, čo má uprednostňovať (diviaky), neber ho, ak ideš na srnčie poľovať a ako dospeje, presne pochopí, na čo sa poľuje.
Toto mi potvrdili aj iní majitelia duričov, ktorí poľujú po Európe, či už Francúzi, Nemci, Česi atď.
Ak raz budem potrebovať k výcviku el. obojok, určite sa o tom dozvieš, lebo sám ich ponúkaš, takže aspoň mám kontakt na niekoho, kto má s týmito pomôckami skúsenosti.
Hmm... el. obojok je iba nástroj, tak ako prút (palica) či topánka...
A ak jeden z týchto nástrojov používa "trúba", tak môže psa zmršťiť...
V prvom rade by mal byť pán inteligentnejší než pes, odhaliť jeho povahu a podľa toho zasahovať...
A medzi nami dievčatami, je jedno, o aké plemeno sa jedná, aj nemecký ovčiak bude s chuťou aportovať kačice z vody, ak mu to správne vysvetlíme...
Mal som dosť ostrého jaguára (v piatich mesiacoch spravil líšku a 4 mladé + vyniesol z prírodnej nory) a ten šiel za srnčím max. growler.
Odpoveď na tvoju otázku "u teba sú plnohodnotné poľ. plemená len tie, ktoré sa masovo používajú v súčasnosti na túto prácu?" znie nie.
Sama mám psa, ktorý sa tu masovo nechová práve pre jeho väčší temperament a dlhšie dozrievanie.
A ďalší prírastok, ktorý plánujem, je z plemena, ktorého jedincov napočítaš v SR na jednu ruku.
Myslela som tým, že niektoré poľ. plemená síce nesú nálepku poľovné, ale ich chov je posunutý do úrovne spoločenských plemien, čo sa síce na povahe ako takej tak rýchlo neprejaví, ale na vlohách stačia 2-3 generácie a zo psa po pracovne vedených predkoch môže byť, ako sa sprosto hovorí, gaučák, ktorý ani netukne v tom, na čo bolo plemeno šľachtené.
VanFCR mám jednu otázku: ako cvičíš psa od nežiaduceho durenia zveri, ako príklad?
growler, ja som nepísal o tvrdohlavosti, ale o znášanlivosti a spôsobe myslenia a fungovania.
A hlavne som to myslel na plemená, ktorých chov a využitie ide stále smerom k poľ. práci.
VanFCR, nechcem nijako tlačiť rozum, ale poľovného psa som nikdy necvicil.
Venoval som sa čisto len služobným psom, ako je nem. ovčiak, rotík, doberman, boxer (pitbull, stafordšir, bulteriér) sú trochu inak stavaní (prah bolesti) a podobne.
Ale v myslení si osobne myslím, že je jedno, aké povely ich učíš, malo by to asi rovnako reagovať.
El. obojok sa výborne osvedčil hlavne pri zlej privoláčke, bitke medzi psami, nosení kameňov v papuli a pod.
Nikdy sa nepoužíval pri sťahovaní psa z figuranta alebo nepustenie aportu a pod.
Raz, keď bude na to čas, určite sa dám aj na poľ.
Leon, ja neodsudzujem el. obojok.
Tiež som písal, že ho musí človek vedieť použiť, vtedy môže pomôcť, inak spôsobí viac škody ako úžitku.
Vando, elektrický obojok nie je zlá vec, problém je, keď ho používa na psa bezmozek, potom to je katastrofa, pretože vznikne pes na h....
P.S. keď to vidím na skúškach, honoch atď.
solimkenaj, neviem ti odpovedať na otázku, prečo je taký rozdiel, možno som len ja mala smolu na takéto príklady.
Ale fakt je, že poľovné plemená sú iné ako služobné, neznesú toľkú "buzeráciu" zo strany majiteľa, sú šľachtené viac na samostatnú prácu.
A povel má byť len korekcia tej práce.
Poviem príklad z bažantnice: tam jednoducho pustíš psa a celý pohon by si mu nemal dať ani jeden povel, to je ideál, má nosiť, čo padá a bez okolkov odovzdať a bežať po ďalší kus.
Namiesto toho tam vidíš často bezprizorne pobehujúcich psov, čo často načínajú, majitelia po nich pískajú, hučia a neraz majú na krku el. obojok, ktorý je dosť nevhodne používaný.
Možno práve v tom, že človek má tendenciu psa furt usmerňovať, je chyba.
Pes to jedného dňa vzdá a máme zlomenú povahu a psíka, ktorý je na nič.
Ale tých dôvodov je iste viac a chcelo by to poznať príbeh každého psíka, aby sa dalo povedať, prečo to nefunguje.
Faktom ale je, že v poľ. kynológii mnohí el.
lowec, pekne si napísal, že profesionál áno, neskúsený človek nie.
Problém elektrického obojku vidím v tom, že mnohí si myslia, že sú skúsení alebo že však to nič nie je a potom to dopadne tak, že namiesto pomoci to narobí len viac škody.
Ja som el. ani iný výcvikový obojok nepoužívala a pokiaľ sa dá, ani to ďalším neodporúčam.
Prečo?
Videla som psov, ktorí prešli výcvikom, či práve boli cvičení na el. obojku.
Bolo ich, ak dobre počítam, tak okolo 10, plemená stavačov a retrieverov, kokeršpaniel, stavačiak...
Ani jeden z tých psov nemal dlhodobo odstránený problém, skôr majitelia mali ďalší, ako napríklad zlomená povaha.
Najhoršie je, keď taký pes ide do praxe.
Nemám skúsenosť z farbiarskej ani duričskej roboty, ale z poľovačiek na pernatú a srstnatú áno a tam veru elektrina nepomáhala.
Psíkovia si robili aj tak, čo chceli, ako inak, keď neboli na očiach.
V takýchto prípadoch sa dá totiž korigovať maximálne vo vzdialenosti, ale neviem si prakticky predstaviť, ako chce človek korigovať načínanie napríklad bažanta, keď má psa v kroví, kam nedovidí.
Druhá vec je, že načínajúci na takejto poľovačke nemá čo robiť.
Takže, možno som len mala smolu práve na takéto nepodarené prerábky elektrikou, ale nepridali mi veľmi na dôvere k tejto výcvikovej pomôcke.
Pozdravujem Vás.
Stopinko, napísal si: "nikdy som el. obojok nepoužil a dúfam, že ani nebudem musieť.
To, na čo som narazal, bola skúsenosť ľudí, ktorí sa o to so mnou podelili, či už ohľadom el. obojka, ako aj využitia telefónu.
Ja som vysvetľoval niečo iné a rád to zopakujem.
Na psovi (videl som v praxi) bol využívaný el. obojok, aby nenaháňal zver.
Po niekoľkých razách pes prestal zver preháňať.
Akonáhle dotyčný sňal el. obojok z krku a chcel pokračovať vo výcviku bez neho, pes sa vrátil k preháňaniu zveri.
Musel to riešiť atrapou el. obojku na krku.
A tomuto efektu sa vyvaruje človek, ak pri výcviku farbiara či duriča v príprave na PF využije túto metódu, aby nebol prekvapený, že mu zídu el. ...
Dovolím si povedať, pri výcviku s výcvikovým obojkom podmieňujeme náš povel.
Ak to cvičiteľ resp. majiteľ nerobí a dáva psíkovi len korekciu, "korekcia, korekčný impulz je niečo také ako mravčenie a vyššie stupne ako pichnutie, psík ukončí nežiadúcu činnosť, ale môže to byť ako opisuje Stopinko.
Či cvičiť práve nežiaduce načínanie zveri práve s výcvikovým obojkom mám dva názory: profesionál áno, neskúsený človek nie, tak ako to opisuje VanFCR, odhadnúť moment, kedy psík sa dotkne zveri, si netrúfam ani ja.
Ja osobne som odnaučil B. farbiara od načínania práve TPčkom (poľným vojenským telefónom), ako to popisujú už poniektorí.
Bolo treba k tomu strelený kus, jeden bol skrytý a čakal na psíka.
Stalo sa nám aj to, ak psík bol len oznamovač, po takomto výcviku sa z neho stal aj hlásič, čo predtým nebol.
Po jeho nepríjemnom zážitku sa k zveri už nepriblížil a len hrabal okolo a štekal.
K príprave psíka na skúšky s výcvikovým obojkom ja osobne doporučujem: pri správnej komunikácii pes a cvičiteľ sa výsledok dostaví.
Treba si uvedomiť, že podmieňujete svoj povel a aby psík to dokončil, napríklad.
Solimkenaj - určite sme sa pochopili.
STOPINKO súhlasím, ale ešte raz píšem, že je to len prostriedok k niečomu, nie je to stála pracovná pomôcka :)
Kamarát mal kaukazského ovčiaka, odchodil a chodil na družstvo, krotil psov zhruba po týždni el. šokov pri úteku prišiel na to, že je to pre neho trest.
Teraz behá na voľno na pozemku 10 000 metrov štvorcových a na družstvo už nechodí a obojok nemá na krku a privoláčka?
Yegi, nikdy som el. obojok nepoužil a dúfam, že ani nebudem musieť.
To, na čo som narazal, bola skúsenosť ľudí, ktorí sa o to so mnou podelili, či už ohľadom el. obojka, ako aj využitia telefónu.
Ja som vysvetľoval niečo iné a rád to zopakujem.
Na psovi (videl som v praxi) bol využívaný el. obojok, aby nenaháňal zver.
Po niekoľkých razách pes prestal zver preháňať.
Akonáhle dotyčný sňal el. obojok z krku a chcel pokračovať vo výcviku bez neho, pes sa vrátil k preháňaniu zveri.
Musel to riešiť atrapou el. obojku na krku.
A tomuto efektu sa vyvaruje človek, ak pri výcviku farbiara či duriča v príprave na PF využije túto metódu, aby nebol prekvapený, že mu zídu el. obojok a musí začínať od znova, lebo pes je tak inteligentný, že dokáže rozpoznať, kedy mu niečo obopína hrdlo.
Ide o to, aby si pes spojil určitú nežiaducu činnosť s trestom.
Čo sa týka el. obojka či telefónu, určite dotyčný dosiahne oboma spôsobmi cieľ (teda ak je to u daného jedinca odstrániteľné).
Z praktického hľadiska, bavme sa o vypúšťaní napríklad kopova, o ktorého tu ide, či už pri PF - pri dohľadávke a následnom vypúšťaní z ležoviska ku kusu, alebo pri SD a to pri disciplinárnom správaní sa pri zastrelenej zveri.
Pes je vypúšťaný bez obojka, max. má na krku reflexný obojok.
Pokiaľ je pes cvičený s využitím telefónu, tak má v hlave zafixované, že akonáhle spraví niečo nežiaduce pri kuse (záleží od cvičiteľa, čo mu toleroval - oňuchanie, zakus a pod.), tak dostane el. impulz.
Idem s tým pocitom ku kusu.
Pri el. obojku je to ale o niečom inom, ak sa jedná o psa, ktorého som popisoval z praxe (odňatý obojok a následne naháňanie), tak má dotyčný problém už od ležoviska.
Iná vec je, že ak je raz pes načínajúci, nemal by byť využívaný.
Solimkenaj, súhlasím, že el. obojok je dobrý a môžeš psa regulovať stále, ALE ten majiteľ, čo má takého psa, sotva prejde skúškami, ktoré som spomínal.
Veroslav, súhlas!
VERO, určite áno!
ok.
Stopinko... s tým aportom som to myslel všeobecne u načínajúcich...
Elektrina je dobrá vec, či už cez obojok alebo cez voj. tel., ale mala by sa použiť iba nárazovo a opatrne...
Ja sám som el. obojok použil iba jedenkrát pri skrátení sliedenia u už moc skúseného 5-ročného psa, ktorý prestával rozlišovať sliedenie a naháňanie...
Poznám prípady, kedy po sňatí el. obojku je pes neovládateľný a naopak...
Čo už naznačil...
No, pokiaľ sa človek venuje psovi poriadne od začiatku, el.
Ja by som to videl trochu inak: vidím, ako niekto chodí stále s voj. pol. telefónom :)
El. obojok určite skôr využiješ pri načínaní a psovi je jedno, či dostane ranu do jazyka alebo krku, el. šok pre neho znamená, že NESMIEŠ!!!
A pokiaľ ti bude načínať zver a ty nebudeš mať pri sebe telefón, tak čo???
Obojok môže nosiť aj pri poľovačkách, čomu vôbec NEVADÍ!
Alebo si dohľadáš zver a potom tam napojíš telefón a pustíš psa? :)
Pokiaľ si myslíte, že psa odnaučíte načínať 2 alebo 3 el. šokmi, tak ste na OMYLE!!!
Stopinko, pracoval si už niekedy s el. výcvikovým obojkom?
Podľa Tvojich rád nie.
Na skúšky samozrejme s el. obojkom nepôjdeš, ale ani s telefónom.
Tak isto vieš dať psovi ranu, keď evidentne načína a neoveruje kus, či ním len šklbe.
Podstata el.
Túto metódu mi vysvetľoval jeden dlhoročný chovateľ hanoverákov.
Keby sa tu presne popísala metóda, nedošlo by k pochybnostiam.
Pes totiž dostáva ranu až vtedy, keď je zrejmé, že ide načínať.
Pokiaľ kus overuje, oňucháva, pošklbáva za srsť, je mu to tolerované.
Skúsené oko cvičiteľa vie rozlíšiť, kedy sa jedná už o načínanie.
Čo sa týka el. obojka a použitia cez poľný telefón, tak v tom je dosť veľký rozdiel.
Pes je, myslím si, veľmi inteligentný na to, aby rozpoznal, kedy mu niečo visí na krku a je pod dohľadom a kedy nie.
Stretol som sa s tým nie len pri výcviku stavačov, ale aj iných plemien.
Sám som ho však zatiaľ ešte nikdy nepoužil.
Tým telefónom sa človek minimálne vyhne tomu, že ak pôjde pes na skúšky bez el. obojka, stále bude v tom, že rana môže prísť od kusa, ktorého by načínal, v tom je tá fintička.
Čo sa týka načínania, určite to bude nejaká predispozícia po predkoch, tak isto môže byť príčina v majiteľovi psa.
-))) klúčina píše, že už fenka načína...
